דירה למגורים או להשקעה?

רבים מתלבטים באם לבצע רכישת דירה למטרת מגורים או רכישת דירה למטרת השקעה ואז נשאלת השאלה איזה סוג של השקעה. לכל אפשרות כמובן יש יתרונות וחסרונות, אך השיקול המרכזי הוא כמובן צרכיו של רוכש הדירה. ולכן, דבר ראשון שעליכם לעשות הוא לשאול את עצמכם מהי מטרת הרכישה? לשם מה רוכשים את הנכס?

כאשר מטרת הרכישה הינה למגורים, הרי שנחפש דירה שנרצה להחזיק בה שנים רבות ולהשתמש בה לשימושינו הפרטי. במקרה כזה, יעניין אותנו באיזה שכונה נמצא הנכס, מעמד סוציו אקונומי של תושבי השכונה, שירותי בריאות, מוסדות חינוך, ניקיון וכמובן טיב הדירה וגודלה. במובן זה, הדרישות של הרוכש קשיחות שכן אינו מעוניין להתפשר על אופי השכונה ועתידה ואף לעיתים ההחלטה היכן לגור מושפעת גם מהמרחק ממקום העבודה או קרבה למשפחה.
כמובן שאין כוונה לחפש רווח כלכלי בעתיד הקרוב כתוצאה מרכישת הנכס, מה שחשוב זה למצוא את הנכס שנרגיש בו בבית ומהבחינה הזו חיפוש דירה למגורים הוא פשוט יותר.

לעומת זאת, ברכישת נכס למטרת השקעה, הפרמטר החשוב ביותר הוא הרווח הכלכלי שנוכל להפיק מהעסקה. במקרה של עסקת אקזיט נרצה להבטיח רווח גדול ככל האפשר ממימוש מהיר של הנכס או שנשאף לתשואה גבוהה ככל הניתן כתוצאה מהשכרת הנכס. השיקול העיקרי הוא המחיר ולכן נבדוק בקפידה את גובה השכירות שנוכל לקבל עבור הנכס או בכמה נוכל למכור את הדירה אחרי תקופה מסוימת. לכן, גמישות המחיר נמוכה בהשוואה לדירה למגורים, שכן אם מעלים את התקציב, ההשקעה לא תמיד תהייה כדאית. מבחינת היצע הדירות, לא כל מקום בארץ מתאים בהכרח להשקעה ולכן במובן זה המגוון קטן יותר.

מבחינת מימון העסקה, כאשר מגיע הרגע לחתום על המשכנתה, יש להתאימה לסוג העסקה שבחרנו ויש להבין זאת מבעוד מועד. משכנתה במקרה של מגורים צריכה להתאים ליכולותיהם של הרוכשים ולרמת ההכנסה שלהם ובעיקר עליה להיות יציבה יחסית לאורך השנים כדי לא להוות עומס על התא המשפחתי. מעבר לכך, חשוב לשים לב שהמשכנתה בנויה בצורה כזו שהקרן שלנו קטנה החל מהתשלום הראשון. אם לא נדאג לפרמטר זה נמצא את זה עצמנו לאחר מספר שנים עם חוב שהלך ותפח.
לעומת זאת, במשכנתה ברכישת דירה להשקעה ישנם עקרונות שונים שינחו אותנו. למשל, אם הדירה מיועדת למימוש תוך זמן קצר כלומר המטרה היא למכור את הנכס זמן קצר לאחר רכישתו, חשוב לנו לבחור בהכרח מסלולי משכנתה ללא עמלות פירעון מוקדם, שאם לא כן, הרווח שלנו בעסקה יקטן. ברכישת נכס מניב, נרצה ליצור תמהיל משכנתה שבו ההחזר החודשי יהיה נמוך מהשכירות החודשית שנקבל בעבור השכרת הנכס על מנת לאפשר רווח חודשי.

על אף שרכישת דירה למגורים מהווה בטחון כלכלי ופסיכולוגי, לא תמיד יש לנו את היכולת הכלכלית לרכושה במקום בו אנו מעוניינים לגור ובמקרה כזה במקום להתפשר על מקום המגורים, אפשר לשקול רכישת דירה להשקעה שתניב לנו רווח כלכלי ותקדם אותנו לעבר בית חלומותינו.

מה שבטוח, התאמת המשכנתה לסוג העסקה מהותית וכוללת פרמטרים נוספים שקיומם ישרתו אותנו ויאפשרו לנו לבצע את העסקה הטובה והמתאימה ביותר לנו ולכן אני ממליצה לכם ללמוד עוד בנושא באמצעות קריאת המדריך שלי “איך הבנק שלך גורם לך להפסיד כסף!” כך שתוכלו לייצר את העסקה הטובה ביותר.
לגישה מיידית וללא עלות למדריך לחצו כאן!

בהצלחה!

for sale